Drenthe populaire vakantiebestemming

Onderstaande tekst verscheen eerder op de websites van NBTC Holland Marketing en NBTC-NIPO Research. Ook verscheen het als artikel in de laatste editie van N33 Dubbel Bekeken.

Met een totale besteding van 19,8 miljard, hebben Nederlanders in 2018 2% meer aan vakanties besteed dan in 2017. Afgelopen jaar is 83% van de Nederlanders op vakantie geweest. Gemiddeld ondernamen zij in 2018 bijna drie keer een vakantie. Hoewel het totaal aantal vakanties afgelopen jaar licht is afgenomen (-1%) , is het totaal aantal overnachtingen juist toegenomen (+1%). We zijn dus langer op vakantie gegaan. Een gemiddelde vakantie duurde 8,1 nacht, zo blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2018.

Lekker weg in eigen land

Nederlanders ondernamen in 2018 in totaal 39,9 miljoen vakanties. Zo’n 17,7 miljoen hiervan werden doorgebracht in Nederland. Dit is een daling van 2% ten opzichte van 2017. Het aantal binnenlandse overnachtingen nam daarentegen met 4% toe, wat betekent dat Nederlanders langer op vakantie gaan in eigen land. De gemiddelde verblijfsduur van toeristische binnenlandse vakanties was dit jaar bijna 6 dagen.

De Noordzeebadplaatsen waren het afgelopen jaar het meest in trek voor binnenlandse vakanties, gevolgd door de Groningse, Friese en Drentse zandgronden en de Veluwe. Nederlanders gaan in eigen land vooral graag op actieve vakanties, relaxvakanties of op vakantie ter gelegenheid van een bijzondere gebeurtenis. Meer dan drie op de tien binnenlandse vakanties wordt ondernomen door Nederlanders die met hun partner reizen.

Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan, trekken vooral naar Gelderland, Limburg, Drenthe en Zeeland

—Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research

Meer overnachtingen in eigen land

Nederland is niet alleen een bestemming voor internationale gasten. Ook de Nederlander zelf onderneemt graag een vakantie of dagje uit in eigen land. Het aantal overnachtingen met 4% is toegenomen tot ruim 96 miljoen. De meest bezochte provincies voor een vakantie in eigen land blijven Gelderland, Limburg en Noord-Brabant. Drenthe (+13%) en Zuid-Holland (+20%) zijn als vakantiebestemming het sterkste gestegen ten opzichte van vorig jaar. Nederland profiteert als toeristische bestemming van de toename van de bestedingen en laat een groei zien van 2% naar 3,24 miljard euro.